Ekonomi

Motor bakım gecikmeleri havayollarını vurdu, 2026’da zirve bekleniyor

Danışmanlık firması Bain tarafından hazırlanan bir rapora göre, havayolları şu anda uçak motoru bakımında benzeri görülmemiş gecikmeler yaşıyor ve yeni nesil motorlar için geri dönüş süreleri pandemi öncesine göre %150 daha uzun.

Eski motor tipleri de bu durumdan etkileniyor ve bakım sürelerinde %35’lik bir artış yaşanıyor. Perşembe günü yayınlanan raporda, 2026 yılı için öngörülen bakım talebinin zirve yapacağı ve bunun da havayollarının büyümesi üzerinde önemli kısıtlamalar getireceği ve operasyonel maliyetleri artıracağı vurgulanıyor.

Havacılık sektörü, pandemiden kurtulurken yeni uçak eksikliğinin yanı sıra parça ve işgücü sıkıntısıyla karşı karşıya. Bu zorluklar, yeni nesil motorların beklenmedik derecede yüksek onarım ihtiyaçları ile daha da artmıştır. Bakım, onarım ve revizyon (MRO) sağlayıcıları artan talebi karşılamak için büyük bir baskı altında.

Yeni uçak teslimatlarındaki gecikmelerle boğuşan havayolları, eski uçakları daha uzun süre hizmette tutmayı tercih ediyor ve bu da daha karmaşık bakım ve parçalar gerektiriyor. Bu durum, Malezya merkezli bir MRO firması olan Asia Digital Engineering’in (ADE) Ağustos ayında 14 hatlık yeni bir hangar açmaya hazırlanmasının da gösterdiği gibi, MRO endüstrisinde bir patlamaya yol açmıştır.

Bain’in küresel Havacılık ve Savunma uygulamasının eş lideri Jim Harris, “Uçak motoru MRO talebinin 2026’da kısa vadeli bir zirve yaşaması ve on yılın sonuna kadar kısıtlı kalması muhtemel” dedi. Ayrıca, 2030’un sonlarına doğru yeni nesil motorlara yönelik talepte önemli bir artış beklendiğini de belirtti.

ADE CEO’su bu hafta başında Reuters’a yaptığı açıklamada, MRO şirketlerinin bu kapasite açığını kapatmak için hızlı hareket etmemesi halinde, havayollarının sınırlı filoları işletmek için daha yüksek maliyetlerle karşı karşıya kalacağını söyledi. Bu mali yük, hava yolculuğunun karbonsuzlaştırılmasıyla ilgili artan maliyetlerle birlikte, yolcu seyahatlerinin büyümesini yavaşlatabilir.

Havayolları, jetlerini çalıştıran motorlar söz konusu olduğunda sınırlı seçeneklere sahiptir. Boeing 737 MAX gibi bazı modellerde yalnızca bir motor tipi mümkünken, Airbus A320neo gibi diğerlerinde iki seçenek bulunuyor.

RTX’in bir bölümü olan Pratt & Whitney, geçtiğimiz Temmuz ayında A320neo’nun bazı motor bileşenlerinde çatlamaya neden olabilecek nadir bir toz metal kusurunu açıkladı. Şirket, havayollarının uzun bekleme süreleri nedeniyle neredeyse bir yıl sürebileceğini bildirdiği hızlandırılmış denetimler için çağrıda bulundu.

IBA Insight’ın son verilerine göre şu anda 452 uçak bu kusur nedeniyle yere indirilmiş durumda ve 494 uçak da gelecekte yere indirilme riski altında.

Hintli havayolu şirketi IndiGo, motor sorunlarına yanıt olarak geçtiğimiz ay Pratt & Whitney ile bir tazminat anlaşmasına vardığını doğruladı. Vietnam’ın havacılık otoritesi de ülkenin havayolu şirketlerine motor sorunları nedeniyle yere indirilen uçak sayısını dengelemek için ek uçak kiralamaları talimatını verdi.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu